[HS49]

AMELİYAT ÖNCESİ VERİLEN EĞİTİMİN KAYGI VE AĞRI DÜZEYİNE ETKİSİ

N. Karabulut, F. Çetinkaya
Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği BD

Giriş ve Amaç: İnsanlar sağlığın korunması ve devamlılığı için bazen hastanede yatmak zorunda kalırlar. Hastanede yatma süreci hangi nedenle olursa olsun kişilerde kaygı, korku ve depresyon gibi değişik tepkilere neden olmaktadır. Hasta birey, gerek hastalığın kendisinde oluşturduğu fiziksel etkiler gerekse hastaneye yatışın getirdiği çevre değişimi sonucu kaygı duymaktadır. Kaygının organizma üzerinde bir çok olumsuz etkisi vardır, bu etkilerinden biri ağrıdır. Hastaların ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan eğitim programlarının hastanın bilgi gereksinimlerinin karşılanmasına, kaygının azalmasına, hastanın daha kısa sürede taburcu olmasına neden olur. Buradan hareketle, bu çalışmada yetişkin hastalara ameliyat öncesi verilen eğitimin hastaların kaygı ve ağrı düzeyine etkisi incelenmiştir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel olarak Kasım 2007- Mayıs 2008 30 kontrol, 30 kitapçık ve 30 video (VCD) grubu olmak üzere 90 hasta ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında “Hasta Tanıtım Formu” , Türkçe formu geçerlilik güvenirliliği Öner ve Le Compte tarafından yapılan “Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği” (DSKÖ) ve Ağrı takip formu kullanıldı. Veriler araştırmacı tarafından yüz yüze görüşülerek toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik, Pearson korelasyon testi, Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi , Bonferroni düzeltme analizi kullanıldı. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hastaların yaş ortalaması kontrol grubunda 45.5±10.9, kitapçık grubunda 43.8±14.3 ve VCD grubunda 45.6±13.4 bulundu. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, grup içinde zamana göre durumluluk kaygı puan ortalamaları karşılaştırıldığında, kontrol ve kitapçık grubunda istatistiksel olarak önemli iken (p<0.05) , VCD grubunda önemsiz bulunmuştur (p>0.05). Hastaların ameliyat sonrası ağrı durumlarına bakıldığında, tüm ölçüm zamanlarında, üç grubun Görsel Kıyaslama Ölçeği (VAS) ve Sözel Kategori Ölçeğindeki (VRS) ağrı değerlerindeki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda, kitapçık ve VCD ile verilen eğitimin hastaların kaygı ve ağrı düzeyinde etkin olduğu bulunmuştur.