[HP4]KADINLARIN MEME KANSERİ VE KENDİ KENDİNE MEME MUAYENESİ İLE İLGİLİ İNANÇ VE TUTUMLARININ SAPTANMASIY. Candan Dönmez, E. Dolgun, G. ErtemEge Üniversitesi Ödemiş Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Amaç: Bu araştırma İzmir ilinin bir ilçesindeki kadınların meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi ile ilgili inanç ve tutumlarını saptanmak ve KKMM uygulama sıklığını etkileyen faktörleri incelemek amacıyla planlanmış bir çalışmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırma örneklemine ilçedeki Sağlık Grup Başkanlığı’na bağlı Aile Sağlığı Merkezleri’ne başvuran araştırmaya katılmayı kabul eden 20 yaş ve üzerindeki 350 kadın dahil edilmiştir. Araştırma verileri sosyo demografik, kendi kendine meme muayenesini incelemeye yönelik soruları içeren soru formu(22) ve Champion Sağlık İnanç Modeli Ölçeği (CSİMÖ)(42) ile yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS istatistik programında sayı, yüzde, t-testi, x2 testi ve Wilcoxon testi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan kadınların yaş ortalaması 33.25±10.27 olup % 72.3’ünün evli, % 43.7’sinin ilkokul mezunu, % 57.1’inin ev hanımı ve % 38.6’sının 2 çocuğu olduğu saptanmıştır. Kadınların KKMM uygulama durumlarına göre CSİMÖ puan ortalamaları incelendiğinde yarar, engel, sağlık motivasyonu ve güven alt boyut puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) bulunurken, KKMM uygulayan ve uygulamayan grupta duyarlılık ve ciddiyet alt boyut puan ortalamaları arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır (p > 0.05). Sonuç: CSİMÖ kullanılarak yapılan bazı çalışmalarda tüm kavramlar ile KKMM uygulama sıklığı arasında ilişki bulunurken, bazı çalışmalarda ise iki ya da üç kavram arasında ilişki saptanmıştır. Bizim çalışmamızda da 4 alt kavram ile KKMM uygulama sıklığı arasındaki ilişki anlamlı bulunurken, 2 alt kavram ile anlamsız bulunmuştur. Meme kanseri ve KKMM konusunda hizmet içi eğitimlerin etkin olarak verilmesi ile kadınların konuya ilişkin inançlarının geliştirilmesi sağlanmalıdır. Ayrıca kadınların KKMM uygulama sıklığını artırmak için yapılan girişimlerin (eğitim v.b.) inanç ve tutumlara etkisini inceleyen çalışmaların yapılması önerilebilir. |